چهارشنبه, 29 بهمن 1399

انتصاب رییس کمیته ورزش‌های مجازی و شبیه سازانجمن ورزش‌های الکترونیک

به گزارش روابط عمومی انجمن ورزش‌های الکترونیک صبح امروز ، طی حکمی از سوی ریاست انجمن جناب آقای ابوذر بابارضا ، سرکار خانم سوزان دولت آبادی به ریاست کمیته ورزش‌های مجازی و شبیه سازاین انجمن منصوب شد.

در حکم صادره از سوی ریاست انجمن اهداف و ماموریت های این کمیته در راستای برنامه ها و چشم اندازهای وزارت ورزش و جوانان ، کمیته ملی المپیک ، فدراسیون ورزش‌های همگانی ، فدراسیون جهانی ورزش‌های الکتزونیک و برنامه های اجرایی انجمن تبیین و مشخص شده است.

سرکار خانم سوزان دولت آبادی فارغ التحصیل رشته کامپیوتر و دارای 16 سال سابقه ورزشی در سطوح مختلف مدیریت ، آموزش میباشد که در حال حاضر دارای تخصص در چندین رشته ورزشی میباشد.

کمیته ورزش‌های مجازی و شبیه ساز در بسیاری از کشورهای عضو فدراسیون جهانی ورزش‌های الکترونیک تشکیل شده است و در چند ماه گذشته این حوزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

 

معرفی کمیته ورزش‌های مجازی و شبیه سازانجمن ورزش‌های الکترونیک

(virtual sports simulator committee)

 

به توصیه رسمی کمیته بین المللی المپیک (IOC) به کلیه فدراسیون های ورزشی جهان در خصوص ورود به حوزه ورزش‌های الکترونیک و بهره مندی از مخاطبان بالای این رشته ورزشی و بازیهای ورزشی مجازی در راستای اجرای برنامه ها و سیاستگذاری های هر فدراسیون جهانی ، و نیز با توجه به مصوبه رسمی شورای المپیک آسیا(OCA) در محاسبه مدال های رشته ورزش‌های المپیک در بازیهای آسیایی چین2022 ، انجمن ورزش‌های الکترونیک فدراسیون ورزش‌های همگانی تشکیل و راه اندازی طرح  " کمیته ورزش‌های مجازی و شبیه ساز" را در دستور کار خود قرار داد.

طرح مذکور با در نظر گرفتن میلیون ها مخاطب حوزه ورزش‌های الکترونیک ، شرایط ویژه کرونایی ، پیشرفت ها و تغییرات مهم و مدون ورزش‌های الکترونیک در سطح جهان ، با هدف ورود رشته های ورزشی به حوزه ورزش‌های الکترونیک تهیه و تدوین شده است. که در ساختار بین المللی ورزش‌های الکترونیک نیز کمیته متناظری به همین نام در حال حاضر وجود دارد.

 در یک سال اخیر، ویروس کرونا یکی از عجیب‌ترین اتفاقات زندگی بشری را رقم زده است  و ورزش به عنوان یکی از جنبه‌های سرگرمی و سرمایه‌گذاری از گزند این ویروس در امان نمانده و نگرانی هایی مبنی بر کاهش فعالیت بدنی، افزایش چاقی و کم تحرکی در بین مردم در بعد ورزش همگانی و به تاخیر افتادن مسابقات و ارودهای آماده سازی تیم های ملی در بعد ورزش قهرمانی و در نتیجه افت آمادگی ورزشکاران را ایجاد کرده است. هر چند پس از اتمام قرنطینه های خانگی، پرداختن به ورزش همگانی و شروع مجدد فعالیت تیم های ملی از سر گرفته خواهد شد، پاسخ به این سوال اساسی مهم است که در سال های پساکرونا، آیا این ویروس و تغییراتی که با خود به همراه آورده، می‌تواند زندگی عادی و روزمره ورزشی مردم و همچنین روند حرفه ای ورزشکاران کشورمان را تحت تاثیر خود قرار دهد. در این راستا انجمن ورزش های الکترونیک ایران با بررسی اثرات ویروس کرونا بر بخش های مختلف ورزش کشور،  تحلیل تخصصی و پیشنهادات کاربردی خود را به شکل برنامه در کمیته ورزش‌های مجازی و شبیه ساز اجرا خواهد کرد که اهم موضوعات به شرح ذیل میباشد:

 

  1. بررسی اثرات کرونا بر ورزش قهرمانی/ حرفه ای و شناسایی شیوه های جایگزین
  2. بررسی اثرات ویروس کرونا بر بخش ورزش های همگانی و شناسایی شیوه های جایگزین
  3. بررسی اثرات کرونا بر ورزش روستایی و شناسایی شیوه های جایگزین
  4. بررسی اثرات کرونا بر باشگاه های ورزشی و شناسایی شیوه های جایگزین
  5. بررسی اثرات کرونا بر اقتصاد ورزش کشور

 

نقش کمیته ورزش‌های مجازی انجمن ورزش های الکترونیک ایران در مقابله با اثرات بیماری کرونا بر ورزش کشوربا استفاده از تکنولوژی های نوین ، تجهیزات رایانه ای ، نرم افزارهای بازی و موبایل

در این دوران به دلیل افزایش اهمیت قدرت بدنی و سیستم ایمنی در مقابله با ویروس کرونا، توجه ها از ورزش قهرمانی و حرفه ای به سمت ورزش همگانی سوق پیدا کرده است و حتی قهرمانان حرفه ای هم بیش از گذشته حامی ورزش همگانی شده اند. در حقیقت انجام ورزش منظم یکی از راه‌های جلوگیری از عواقب بی‌حرکتی و فعالیت نکردن طی دوران قرنطینه خانگی است. کاهش قدرت عضلات و پایین آمدن توان قلبی-عروقی و ریوی به دنبال بی‌حرکتی خصوصاً در جمعیت مسن و افراد دارای بیماری‌های زمینه ‌ای از جمله علل افزایش ناتوانی در این قشر آسیب پذیر جامعه است. ویروس کرونا و ترس از مبتلا شدن به آن، در حال حاضر افراد جامعه را به سطح بالاتری از استرس دچار کرده است.

به زودی باید با دوران پسا کرونا روبه رو شویم و این رویارویی نیاز به برنامه ریزی و انجام اقدامات اصولی و علمی بر پایه امکانات موجود از سوی وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون های ورزشی دارد. ورزش علاوه بر اینکه ابزار ارزشمندی برای حفظ سلامت جسمانی است، رابطه نزدیکی با سلامت و بهداشت روانی و به ویژه پیشگیری از بروز ناهنجاری‌های روانی دارد. ورزش در زندگی و حفظ سلامتی آحاد جامعه امری ضروری محسوب می شود چرا که هم در بعد قهرمانی و هم در حوزه سلامت عمومی با حیات روزمره گره خورده است.

برحسب ضرورت نیاز است که ورزش در خانه همچنان مورد تأکید مقامات بهداشتی و ورزشی کشور قرار گیرد و اهمیت آن نزد خانواده‌ها مرتب به مردم گوشزد شود، کما اینکه ممکن است با شیوع امواج جدید کرونا و پیک‌های جدید‌تر جامعه به سمت قرنطینه دوباره سوق داده شود، در این بین تجربه اولیه پویش‌های ورزش در خانه می‌تواند به کمک آید و تشویق افراد مختلف برای درک قرنطینه به عنوان یک فرصت جهت توسعه ویژگی های آمادگی جسمی و روانی مدنظر قرار گیرد.

در حالی که به خاطر شیوع ویروس کرونا از یک طرف تمامی مسابقات مهم ملی، جهانی و المپیکی به تعویق افتاده و از طرف دیگر ورزش همگانی نیز کاهش چشم گیری به همراه داشته است، از سرگیری فعالیت‌های ورزشی هم در بعد ورزش قهرمانی و هم در بعد ورزش همگانی از وظایف اصلی وزارت ورزش و جوانان محسوب می شود که از طریق فراهم سازی بستر ورزش مجازی به ورزشکاران به درک قرنطینه به عنوان یک فرصت جهت توسعه ویژگی های آمادگی جسمی و روانی شان کمک کرده و آنها را برای پرداختن به ورزش مجازی تشویق و ترغیب نمایند.

از اصلی ترین مشکلی که در این ایام بخوبی قابل تشخیص است، عدم آموزش عموم مردم و حتی ورزشکاران برای یادگیری انجام ورزش به صورت انفرادی می باشد. لزوم ادامه فعالیت در هر دو بخش قهرمانی و همگانی از طریق فضای مجازی باید در دوران پساکرونا مورد توجه ویژه قرار گیرد.

از سویی دیگر باشگاه های ورزشی نیز باید ارتباط خود را با مشتریان و اعضای باشگاه حفظ کرده و حتی برنامه های تمرینی و آموزشی را در فضای مجازی و گروه های مربوط به باشگاه تداوم بخشند و همچنین در صورت لزوم تجهیزات باشگاه از جمله انواع وزنه ها، طناب ها، کش‌های تناسب اندام و سایر وسایل قابل جابجایی را برای استفاده اعضای باشگاه در منزل به آنها اجاره یا امانت دهند.

به همین خاطر انجمن ورزش های الکترونیک ایران با حمایت فدراسیون ورزش‌های همگانی و در راس آن ، ریاست فدراسیون  جناب آقای دکترافشین ملایی سفید دشتی ،  طی ماه های اخیر تمرکز خود را بر طرح اجرایی فعال سازی رشته های ورزشی در فضای مجازی با بررسی های تخصصی اقدام به راه اندازی کمیته ای نموده است که با حمایت و مشارکت خانواده ورزش می تواند به عنوان یک سپر محکم در مقابله با کرونا در آینده به کار گرفته شود.

بر اساس رشد بسیار سریع ورزش‌های الکترونیک مشتمل بر بازی‌های رایانه ای، بازی‌های رباتیک، هوش مصنوعی و بازی‌های واقعیت مجازی VR در جهان و با توجه به مطالب ذکر شده در خصوص اهمیت استفاده از ظرفیت های موجود در زمینه ورزش های الکترونیک، فضای مجازی، تکنولوژی ها نوین در ورزش و برقراری ارتباط مستقیم میان دنیای ورزش و دنیای دیجیتال، انجمن ورزش های الکترونیک ایران  کمیته ورزش‌های مجازی و شبیه ساز را تشکیل داد.  

هدف اصلی این کمیته، فعال سازی رشته های ورزشی تحت پوشش فدراسیون های ورزشی از طریق ورزش های الکترونیک با کمک ورزش مجازی در کشور است. در صورت همکاری نزدیک فدراسیون های ورزشی با فدراسیون همگانی، تمامی رشته های ورزشی تحت پوشش فدراسیون های ورزشی می توانند در بعد همگانی و قهرمانی در بخش های برگزاری دوره های آموزشی و مسابقات به ورزشکاران تحت پوشش خود به زنان و مردان، در گروه های سنی مختلف و با هر سطح مهارتی خدمات آنلاین را ارائه دهند.

 

این کمیته در سه محور اصلی زیر به فعالیت های تخصصی خود می پردازد:

 

  • تلفیق رشته های ورزشی و ورزش‌های مجازی  در تکنولوژی های نوین
  • تلفیق ورزش در ورزش های الکترونیک
  • تلفیق ورزش در بازی های دیجیتال (بازی موبایلی و اپلیکیشن)

 

فعالیت های این کمیته با همکاری فدراسیون های ورزشی در دو فاز انجام خواهد گرفت:

فاز اول: (فعال سازی باشگاه های ورزشی از طریق ورزش های الکترونیک)

 

  1. طراحی ساختار مسابقات ورزشی مجازی
  2. طراحی حضور ورزشکاران رشته های ورزشی در ورزش های الکترونیک
  3. طراحی بهره برداری و بهره مندی از بازی های دیجیتال در رشته های ورزشی مختلف
  4. استفاده از اپلیکیشن های کاربردی برای ورزش های ساده و آسان
  5. استفاده از دنیای مجازی در آموزش و گسترش و توسعه ورزش همگانی

 

فاز دوم: (فعال سازی باشگاه های ورزش های الکترونیک)

  1. بهره برداری از جمعیت میلیونی گیمرها در ورزش کشور
  2. گسترش و توسعه رشته های ورزشی در میان جامعه گیمرها
  3. تلفیق مسابقات و دوره های آموزشی رشته ورزش الکترونیک با دیگر رشته های ورزشی
  4. طراحی و آماده سازی مسابقات ورزش های الکترونیک از طریق رشته های ورزشی دیگر
  5. طراحی وتدوین آیین نامه بهره برداری و استفاده از ورزش های الکترونیک در میان مخاطبان برای رشته های ورزشی دیگر در دستگاه های دولتی و فدراسیون ها